Debat Torsdag aften i Musikhuset

Programoversigt

17:00-17:50 Reception med forfriskninger (Aarhus Kommune er vært)
17:50-18:25 Forelæsning v/John Mearsheimer
18:25-19:25 Debat om sikkerheden i Arktis med John Mearsheimer, Uffe Ellemann-Jensen, Holger K. Nielsen, Per Stig Møller samt kommentator i sikkerhedspolitik, Tage Baumann (DR)
19:25-20:00 Kort pause med et glas
20:00-21:00 Introduktion til Mari Boines musik efterfulgt af koncert med Mari Boine trio
21:00-23:30 Tilkøb: Efterfølgende middag I Musikhusets Restaurant johan r (se nedenfor)

Pris: 300 DKK for reception, forelæsning, debat og koncert (inkl. et glas vin).
Bemærk, at hvis du er tilmeldt hele MatchPoints Seminaret, er dette arrangement inkluderet i prisen.

Om torsdag aften
Aftenen i Musikhuset Aarhus starter kl. 17:00 med reception med Aarhus Kommune som vært. Borgmester Jacob Bundsgaard byder velkommen. Derefter er der offentlig forelæsning med John Mearsheimer (University of Chicago) under titlen ”Har Vesten andel i den nye usikkerhed?”.

I løbet af torsdag aften vil professor Mearsheimer først udlægge den aktuelle sikkerhedspolitiske situation. Hans oplæg vil blive efterfulgt af en diskussion af sikkerheden i Arktis med nogle af veteranerne indenfor nordisk udenrigs- og sikkerhedspolitik, nemlig Uffe Ellemann-Jensen, Holger K. Nielsen og Per Stig Møller samt ekspert i sikkerhedspolitik, Tage Baumann (DR).

Denne del af aftenen sluttes af med et glas vin og en specialkoncert med den norsk samiske sangerinde Mari Boine.

Om John Mearsheimer
John Mearsheimer er kendt som en højst kontroversiel stemme i den internationale sikkerhedspolitiske debat. I en opsigtsvækkende artikel i tidsskriftet Foreign Affairs i efteråret 2014, hævdede Chicago-professoren, at USA og dets europæiske allierede bærer hovedbyrden af ansvaret for krisen i Ukraine. Den vigtigste årsag til de problemer, vi står med i dag, var udvidelsen af NATO, som var et centralt element i en større strategi, som gik ud på at fjerne Ukraine fra Ruslands magtområde og integrere landet i Vesten. Andre kritiske elementer var EU's udvidelse østpå og Vestens opbakning til den pro-demokratiske bevægelse i Ukraine siden den Orange Revolution i 2004.

Om Mari Boine
Den norsk samiske sanger og musiker Mari Boine er kendt for sit eget personlige udtryk med elementer fra samisk music, rock og musik fra andre kulturer og har høstet stor anerkendelse i flere lande. Mari Boine er blevet tildelt flere udemærkelser, bl.a. Samerådets ærespris 1992, Nordisk Råds Musikpris I 2003 og 2009 blev hun udnævt til Ridder af 1. klasse af Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.

Hun er uden tvivl Norges fremmeste repræsentant for "verdensmusikken" og en temmelig løseligt defineret sangerinde, som har udviklet sig meget siden hun begyndte at synge i 1980'erne. Læs mere på http://www.mariboine.no/index.html

Efterfølgende middag I Musikhusets Restaurant johan r
Kl. 21:00 fortsætter aftenen forsætter med middag i Musikhusets Retaurant johan r inkl. vin (separat billet kr. 495,- skal tilkøbes for at deltage i middagen). Menuen består af en eksklusiv tapas-menu med 9 forskellige kolde tapas samt 1 lun sidedish efter sæsonens råvarer og kokkens humør. Hertil serveres 3 glas vin samt isvand under middagen og kaffe/the efterfølgende. Aftenen slutter kl. 23.30.